14 december 2008

Efternamn

Jag var precis inne på Aftonbladet och läste artikeln om att allt fler svenskar vill byta efternamn. Hittills i år har patent- och regestreringsverket fått in 7400 ansökningar. Några av namnen som godkänts är Adleburg, Bågenklint, Clintsol, Cyklist, Drömstedt, Gyllenväst, Knyckare, Liljelycka, Lyxbäck, Minnesstjärna, Ridderton, Ruskelöv, Silwerflyckt, Skogshjärta, Soldikt, Stiernhoff, Vindhjärta, Wargswärd. Och sorry, men jag kan faktiskt inte låta bli att tycka att det är ganska patetiskt att folk försöker "byta upp sig" till någon "högre klass" genom att byta efternamn. För ni måste hålla med om att istort sett alla av exemplen ovan har på något sätt tagit sin form ifrån gamla adelsnamn. Silwerflyckt liksom? Ursäkta mig, men dom kunde väl iallafall stava det på nutidssvenska? Usch, det är verkligen pinsamt att folk fortfarande försöker leva kvar på medeltiden där efternamnet hade betydelse för hur mycket makt du hade. Var tvungen att läsa igenom kommentarer till artikeln och jag håller med flera av de som kommenterat. Kadavers skriver "Har man inget annat som gör en speciell så... Denna generation kommer att gå till historien som den stora fjortisgenerationen när man gör vad som helst för att synas. I brist på talang får man ändra sitt namn." Jag håller med. Pinsamt!
(tolka mig rätt. jag tycker att det är okej att man byter efternamn, men inte för att verka finare en någon annan. välj något som betyder något speciellt för dig istället...)

Inga kommentarer: