11 september 2009

Isn't it obvious?

Jaa, jag antar att ni förstår att anledningen till att ni bara få se bilder med sjukt dålig kvalitét är för att min kamera fortfarande inte har kommit tillbaka.

Idag har jag haft en sjukt intressant lektion om modet genom tiderna, typ sen början på 1900-talet. Jag har fått veta en massa som jag inte visste om till exempel Christian Dior och Coco Chanel.
Visste ni till exempel att de första byxorna som gjordes till en kvinna var ett par haremsbyxor som användes på teater. Dessa skapades år 1912 av Paul Poiret och väckte stor uppmärksamhet eftersom det inte ansågs vara okej för kvinnor att bära "manskläder".


Efter första världskriget fick Coco Chanel sitt genombrott då hon började designa kläder för kvinnor, som liknade uniformer. Min lärare förklarade att det var för att ta maktsymbolen som männen hade och föra över den till kvinnorna. Tidigare hade kvinnorna varit klädda i timglasformade kläder med hårt åtsittande korsetter och markerade bröst/rumpa för att tillfredställa männen. I början på 20-talet fick Chanel istället kvinnorna att börja använda löst sittande kläder med låg midja och skapade en stil som kallas flapper-stilen och var otroligt populär på 1920-talet.

Nej, nu ska jag dra! :) Vill ni veta mer om modets historia,, fråga bara mig ;) pussss

4 kommentarer:

Anonym sa...

dålig uppdatering malin, skärpning! puss annemie

Resistansen sa...

Ska vi gå och kolla på Coco Channel filmen Malin? Puss!

retzina sa...

jaaa, det tycker jag verkligen! när är den?? kram

Resistansen sa...

Den har premiär på fredag. Vi får kolla när det passar! Kram