1 februari 2008

Spriiiit

"I princip skulle man kunna dela in spriterna i tre typer beroende på ursprungsmaterialet; fruktspriter, cerealiespriter och melass-spriter. Bland fruktspriterna återfinns äppelsprit (calvados), plommonsprit (slivivic), vindruvssprit s.k. egentlig brandy, branntwein, eau de vie (cognac, armagnac, marc) samt bärspriterna (Kirsch, Mirabelle etc.). Cerealiesprierna består av brännvin, vodka, gin, genever, whiskey m.m. Melasspriten är huvudsakligen rom från sockerrör. Men melass kan också framställas av potatis eller andra stärkelseprodukter efter amylasbehandling."

Utdrag ur "Våra drycker till vardags och fest" av Bengt W Johansson och Anders Salomonsson


Nu har jag alltså läst ut Belinda Olssons bok "reporter erkänner GRAVIDCHOCK!" och börjar på nästa bok om våra drycker. När man jobbar inom restaurangbranchen förväntas man liksom kunna en massa om sprit. Och det kan inte jag, eftersom jag gick natur och inte hotell&restaurang. Så jag sätter mitt hopp och min tro till den här boken! Hoppas att den kan hjälpa mig i förvirringen :)

Faaaan, vad kul det vore om man var full nu asså! Hahaha!

Inga kommentarer: